X
VS

UP-V:n uusi pelinjohtaja: yleisö

Huomaa: uutinen on julkaistu 1.4.

Ulvilan Pesä-Veikkojen miesten edustusjoukkue on päätynyt poikkeukselliseen ratkaisuun tulevalla kaudella. Pitkä ja työläs pelinjohtajahaku ei ole tuottanut tulosta, ja joukkueen johto on päättänyt kokeilla ennennäkemätöntä ratkaisua ensi kesän peleissä: yleisö toimii pelinjohtajana. Joukkueenjohtaja Asko Mansikkamäki pitää ratkaisua isona helpotuksena.

— Olemme käyttäneet pitkin talvea valtavan määrän resursseja pelinjohtajan etsimiseen. Lukuisista neuvotteluista huolimatta emme ole löytäneet joukkueelle sopivaa pelinjohtajaa. Tämän ratkaisun myötä voimme vihdoin keskittyä täysillä hoitamaan joukkueen juoksevia asioita.

Tämä uudistus on herättänyt joukkueen keskuudessa voimakkaitakin mielipiteitä, mutta pääosin uudistus on otettu joukkueen sisällä hyvin vastaan. Pientä epäluuloa on herättänyt käytännön toimivuus, mutta testit osoittivat järjestelyn toimivan moitteettomasti. Joukkueen monivuotinen kakkoskoppari Erno Kulmala pitää uudistusta hyvinkin mieleisenä.

— Ensi kuulemalla nauroin ajatusta ääneen, vaikka Asko yritti asiaa vakavasti ehdottaa. Muistelu viimeiseen kolmeen vuoteen Tipin (Timo Lammisen) alaisuudessa pisti kuitenkin miettimään, että onkohan tässä sittenkin jotain perää. Yleisön ohjauksesta on ollut paljon enemmän hyötyä kuin variksenpelättimenä toimineen Tipin viuhkanheiluttelusta.

Mistä idea on peräisin?

Idea on kytenyt joukkueessa sekä taustaryhmässä usean vuoden. Seuran kehittämisilloissa on nostettu tavoitteeksi parantaa yhteisöllisyyttä sekä saada osallistettua yleisöä ottelutapahtumissa. Näiden asioiden yhdistäminen poiki valtavasti lisäideoita, joista yhtenä oli juuri tämänlaisen sovelluksen kehittäminen.

Kehitystyötä on tehty jo useampi kuukausi ja sovellus onkin valmistunut paljon odotettua aiemmin. Niin nopeasti, että se voidaan ottaa käyttöön jo tulevan kesän peleihin. Ensimmäinen todellinen testi on tämän kuun lopulla aluemestaruusottelussa, jolloin yleisö pääsee ensimmäistä kertaa vaikuttamaan pelin kulkuun.

Miten työkalu toimii käytännössä?

Sovelluksen käyttöönotto tullaan porrastamaan. Ensimmäisessä vaiheessa yleisö päättää ennen jokaista lyöntiä merkin, joka näytetään joukkueen pelaajille. Merkin näyttäminen pelaajille hoidetaan erikoisvaloilla, jotka sijoitetaan katsomorakennuksiin. Valoista muodostuu merkistä riippuen tietty kombinaatio, jonka vain joukkueen pelaajat osaavat selvittää.

Käyttöönoton toinen vaihe otetaan käyttöön vasta sitten, kun ensimmäinen vaihe saadaan toimimaan mutkattomasti. Toisessa vaiheessa yleisöllä on mahdollisuus valita millaisen lyönnin lyöjä lyö sekä otetaanko jokeri seuraavana lyömään.

Kolmannessa vaiheessa, joka todennäköisesti otetaan käyttöön vasta ensi kaudella, yleisö voi myös määrittää ulkopelikuviot, pudotetaanko koppipallo maahan sekä millaisen syötön lukkari syöttää seuraavaksi.

Sovellusta on tietysti mahdollista käyttää myös vieraspeleissä. Kannattajien ei tarvitse edes saapua paikanpäälle, vaan vieraspeleistä toimitetaan suora videoyhteys suoraan kotisohvalle, josta voi vaikuttaa peliin. Vieraspeleissä joukkueella on käytössä kannettava matkavalojärjestelmä, joka toimii merkinnäyttäjänä.

Sovellus analysoi jatkuvasti käyttäjien tekemiä valintoja ja vertaa niitä pelin tapahtumiin. Hyvistä valinnoista käyttäjän pisteytys paranee ja huonosta valinnasta pisteytys huononee. Hyvä valinta tarkoittaa sitä, että käyttäjä on valinnut merkiksi esimerkiksi lentomerkin ja sitä seuranneesta tilanteesta joukkue saa juoksun. Huono valinta taas on seurausta siitä, että käyttäjän valitsema merkki johtaa paloon. Sovellus yhdistää käyttäjien pisteytyksen ja merkkien valintojen määrän ja tekee sen perusteella valinnan, jonka se ohjaa valojärjestelmään.

Testaa itse!

Sovellus on testikäytössä tämän päivän ajan. Siinä toimii tällä hetkellä simuloitu ottelu, johon pääset vaikuttamaan.

Sovelluksen löydät osoitteesta https://valmentaja.ulvilanpesa-veikot.fi/.

Ajankohtaista



Valitse joukkue, jonka tiedot näytetään

Edellinen ottelu - Miehet

Seuraava ottelu - Miehet

Ei otteluita.

Tulevat ottelut - Miehet

Kalenteri - Miehet

Joulukuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

 
= Kotiottelu
 
= Vierasottelu

Sarjataulukko - Miehet